maanantai 8. elokuuta 2016

Loviisa


Historiaa

Vuoteen 1752 asti Loviisa tunnettiin nimellä Degerby. Uudellamaalla sijaitseva Degerbyn kaupunki perustettiin Degerbyn ratsutilan maille vuonna 1745 raja- ja linnoituskaupungiksi että uudeksi Tapulikaupungiksi. Turun rauhassa vuonna 1743 raja oli siirtynyt ja jättänyt Itä-Suomena ainoa Tapulikaupunki Hamina oli jäänyt rajan taakse.
Nimensä Loviisa on saanut Ruotsin kuningas Adolf Fredrikiltä, joka mieltyi kaupunkiin käydessään siellä vuonna 1752. Hän nimesi Kaupungin puolisonsa Kuningatar Lovisa Ulrikan mukaan.
Myös linnoitusta alettiin rakentamaan tähän vasta perustettuun kaupunkiin vuonna 1748. Linnoituksesta ehti valmistua vain osa ulkovarustuksista, ennen kuin Ruotsin kuningaskunnan rahavaikeudet keskeyttivät rakennustyöt. Tänä päivänä linnoituskaupungin historiasta muistuttavat kaupungin itäpuolella sijaitsevat bastionit Rosen ja Ungern.

Myös kaupungin eteläpuolelle, Loviisanlahden suulle alettiin rakentaa Svartholman merilinnoitusta kaupungin suojaamiseksi. Linnoitus kuuluu samaan puolustusketjuun Suomenlinnan kanssa ja ne ovatkin sisarlinnoituksia. Krimin sodan aikana tämä linnoitus kuitenkin tuhottiin Englantilais-ranskalaisen laivaston toimesta. Vuonna 1960 museovirasto aloitti linnoituksen restauroinnin ja työ saatiin päätökseen saaren juhlavuonna 1998.

Viime vuonna kun lähdin bussilla Lappeenrantaan, ihastuin Loviisaan, jonka ohi reittimme kulki. Silloin jo tiesin että haluan tutustua paremmin tähän kauniiseen kaupunkiin. Samana kesänä pääsimme käymään Loviisassa mutta silloin keskityimme Linnoituksiin, emme itse kaupunkiin.

Tänä kesänä sitten, sopivana vapaapäivänä päätin totuttaa uudestaan Loviisa käyntini. Ensin olin ajatellut matkustaa M/S Runeberg laivalla, mutta 5h laivassa vei vapaapäivästäni liian paljon aikaa, joten varasin bussiliput.

Ajattelin kirjoittaa kohteista mitä kaupunkia kierrellessäni kohtasin.






Loviisan linja-autoasema rakennettiin vuosina 1943-44 Anna-Liisa Stigellin piirustusten mukaan. Arkkitehtuuriltaan asema edustaa myöhäisfunktionalismia. Aikanaan asema oli suosittu kokoontumispaikka. Aseman baari ja siellä ollut pilsneri toivat myös hankaluuksiakin asemalle. Vuoden 1968 uutisten mukaan se veti puoleensa nuorisoa, työttömiä ja irtolaisiakin. Tänä päivä rakennuksessa voi vieläkin nähdä nuorisoa, koska nuorten työpaja Pikku Pietarin Piha toimii tiloissa. Asemalla toimii myös Starttipaja.  


Linja-autoasema
            

Linja-autoaseman edustalla Esplanadin puisto päättyy suurten poppeleiden ja lehmusten täyttämään juhlavaan Kurkipuistoon. Puisto sai nimensä 8-kulmaisen suihkulähteen keskeltä kohoavasta Suomen taiteen tunnetuimman eläinten veistäjän, prof. Jussi Mäntysen (1886-1978) tanssivia kurkia esittävästä kookkaasta veistoksesta. Puiston suunnittelijaksi pestattiin aikansa arvostetuin suomalainen puutarha-arkkitehti Paul Olsson (1890-1973). Hän suunnitteli 1920-luvulla myös uudistukset Loviisan Tamminiemen puistoon.

Tanssivat kurjet suihkulähde



Loviisan Esplanadi on 1800-luvun puolenvälin kaupunkisuunnitteluperiaatteiden mukaan toteutettu leveä puistokatu, jota reunustavan rakennuskannan pääosa on rakennettu kaavasuunnitelman mukaan 1860-luvulla tai 1800-luvun lopulla ja edustaa erinomiasesti aikakauden kaupunkirakentamisen ihanteita.
Esplanadi jakaa kaupungin kahteen osaan, linnoituksen kaupunginosaan ja Alakaupunkiin. Puistokadun länsipäätä hallitsee sen päätepisteenä kaupungin punatiilinen kirkko 1800-luvun jälkipuoliskolta. Esplanadin varrella sijaitsevan Kauppatorin laidassa on raatihuone ja samassa korttelissa seurahuone. Muu rakennuskanta Esplanadin varrella muodostuu 1800-luvun loppupuolella, lähinnä 1860-luvulla rakennetuista pääasiassa kivirakenteisista kaksikerroksisista asuin- ja liikerakennuksista. Tyylillisesti ne ovat empiren ja alkavan historismin leimaamia. Esplanadin varren rakennuskantaan kuuluvat myös mm. postitalo, apteekki, elokuvateatteri ja linja-autoasema.


 
Esplanadi Kurkipuistosta katsottuna

Arkkitehti Magnus Schjerfbeckin suunnittelema ruotsinkielinen lukio valmistui 1909 ja toimii edelleen ruotsin kielen oppipaikkana. Arkkitehtuuriltaan koulu edustaa jugend tyyliä.


 
Lovisa Gymnasium- Ruotsalainen lukio

Viehättävä ja historiallinen alakaupunki. Loviisan vanhakaupunki, puutaloalue keskustan tuntumassa, on ehyt kokonaisuus. Sieltä löytyy muun muassa 1600-luvulla rakennettu Degerbyn ratsutilan siipirakennus, jossa toimii nykyisin tilausravintola Degerby Gille. Myös historiallinen alakaupungissa voit ihailla entisajan mestareiden rakennustaitoja. Kaikilla taloilla on oma mielenkiintoinen historiansa.

       



          
Alakaupunkia

Suolatori-Alakaupunki














Meri on Loviisalle keskeinen elementti läpi vuoden. Siksi Loviisan kaunis Laivasilta ravintoloineen ja tapahtumineen kerää kävijöitä läheltä ja kaukaa. Menneen ajan tunnelmaa luovat Laivasillan punaiset suola-aitat, joissa ravintolatoiminnan lisäksi on taidenäyttelyitä ja puoteja. Ravintolat pitävät ovensa auki vapusta syyskuun loppuun, ja ohjelmaa on lähes viikoittain.


Suola-aitat Laivasillalla


Torilla voi tuntea kaupungin levollisen tunnelman, joka jatkuu edelleen viehättävässä, historiallisessa alakaupungissa. Loviisan rakennustaide on herättänyt paljon kiinnostusta. Kaupungin toria ympäröivät komeat 1800-luvun kivitalot. Upea Loviisan raatihuone muistuttaa samanaikaisesti rakennettua ja myös Chiewitzin suunnittelemaa Helsingin Ritarihuonetta.

Raatihuone, torin laidalla


Nykyinen pääkirjasto, joka ennen toimi seurahuoneena. Arkkitehti G. Th. Chiewitzin 1860-luvulla suunnittelema seurahuone kunnostettiin kirjastoksi 1990-luvulla. Samalla paljastuivat antiikin muusia esittävät kattomaalaukset.

Pääkirjasto


Hurmaavan englantilaistyylisen puiston keskellä voit nauttia olostasi kuin 1800-luvun lopun kylpylävieraat konsanaan. Aleksanteri III valtakaudella täyteen loistoonsa rakennettu Kappeli palveli silloisen Loviisan Kylpylän vieraita tarjoten avoverannallaan paikan rentoutua punssin ja terveysvesien parissa. Herrasväki patseerasi kauniissa puistossa. Puisto suihkulähteineen on jäänne Loviisan linnoituksesta, jota suunniteltiin Suomen puolustuslinnoitukseksi Haminan siirryttyä keisarillisen Venäjän hallintaan. Puistossa on vielä vallihautoja sekä lampi suihkulähteenä. 

Kappeli


Loviisan kaupungin museo sijaitsee komeassa kivitalossa, joka rakennettiin vuonna 1755 linnoituskaupunki Loviisan komendantille. Komendantintalon edessä on kaunis ja mielenkiintoinen puutarha, joka silmänilon lisäksi tarjoaa mahdollisuuden tutustua vanhoihin hyöty- ja koristekasveihin. Tänä kesänä minua odotti huputettu talo, harmin paikka.

Komendantintalo


Loviisan Jumalansynnyttäjän Kasanilaisen ikonin kirkko kuuluu Kotkan seurakuntaan. Kirkko on vuodelta 1836 ja sijaitsee 1700-luvulta peräisin olevan kasarmirakennuksen yläkerrassa. Kirkon vieressä oleva puinen kellotapuli on rakennettu 1800-luvun puolivälissä.

Kellotorni


Lähteet: Loviisan matka opas 2015, tee, ja kahvihuone Helmen internet sivut, taipaleen seurakunnan sivut, Loviisan sanomat 2013, länsi.kymen kultuuritien internet sivut.

Paikkoja mitä minulta jäi näkemättä, mutta haluaisin tutustua:

Bongan linna,
Svarholman linnoitus, 
Tuhannen tuskan kahvila
Loviisan Wanhat talot-tapahtuma

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti